Alföldi Kék

Négy, mindenre elszán alföldi kalandor arra vállalkozott, hogy együtt teljesítse az Alföldi Kéktúra 865 kilométerét és megpróbálja eközben jól is érezni magát. Mindezt havi egy túrával, hogy jobban lássa az évszakok váltakozását a síkvidéken, és gyalogszerrel, hogy közelebbről is megismerkedhessen a rónaság élővilágával. Hogy miért is éppen az Alföldi Kéktúra? - George Mallory, aki 1921-ben az első brit Mount Everest-expedíció tagja volt, azt a legendás választ adta, amikor feltették neki a kérdést, hogy miért akarja megmászni a csúcsot: "MERT OTT VAN".

Gemenctől a Völgységig

„Ahol én elmegyek, még a fák is sírnak” jutott eszünkbe az erdélyi népdal, amikor az őszi Gemenci-erdőben sétáltunk. A Sión átívelő árvízkaputól indítottuk a túránkat, és Bárányfokig élveztük az avar illatát. Gemenc kapuját elhagyva már Szekszárd fényei kacsingattak felénk, a dombra épült városba érve már egyre jobban a Dél-Dunántúli Kéktúra hangulata kerített hatalmába bennünket.

2018.11.17.

Útvonal: Árvízkapu – Keselyűs – Sáros-tó – Bárányfok – Szekszárd

Gemenci KÉK

Bár hirtelen ötlet volt nyáron neki vágni a gemenci rengetegnek, de mégis ebben az évszakban is vonzó volt a táj. Keselyűstől Lassi-ig a folyó töltésén vezet az út, de így sem unalmas, mert a gáttövében is akad látnivaló bőven. Viszont a túra második fele az maga a mese, hiszen az ország legnagyobb, zömében erdővel borított árterében gyalogolni és közben szemügyre venni a Duna itt található holtágait, nem mindennapi élmény.

2017.07.23.

Útvonal: Keselyűs – Asszonyfalva – Lankóczi gátőrház – Lassi erdészlak – Rezéti-Duna – Pörböly, ÖTK – Cserta Holt-Duna – Vén-Duna – Türr István-híd

Duna mente

A bajai Türr István hídtól, a Sükösd felé induló Kéktúra útvonal nem egy túlságosan átgondolt vonalvezetés látszatát kelti. Mégis a Duna mentén húzódó töltésen gyalogolva az ember azt érzi, hogy a végtelen rónaság „előszobájában” jár. S mikor egy éles jobb kanyar után végre Illancs felé vesszük az irányt, akkor az elbűvölő Szent Anna-kápolnába botlunk, és közben észre se vettük, hogy többször átkeltünk az Ősdunán.

2017.06.11.

Útvonal: Baja – Gemenci Vándorpont – Türr István-híd – Tanyacsárda – Érsekcsanádi szivattyútelep – Ósükösdi turistaház – Vajas-fok – Szt. Anna-kápolna – Sükösd

Ébredések Illancson

Harmadik Alföldi Kéktúránknak megint nyolcan vágtunk neki Illancs talán legszebb részének. Aki nem böngész rendszeresen térképeket, az nem is tudhatja, hogy léteznek hazánkban ilyen hullámzó tájegységek. A homokdombos, akácfás, erdei fenyőkkel tarkított területen varázslatos kirándulásban volt részünk. A Duna-völgyi-főcsatornát már alkonyatkor kaptuk derékban, de a Hajósi pincefaluba nem felejtettünk el adózni Bacchus oltárán.

2017.03.19.

Útvonal: Sükösd – Józseftelek – Ólom-hegy – Hajósszentgyörgyi vadászház – Érsekhalma – Hildpusztai földvár – Duna-völgyi-főcsatorna – Hajósi pincék

Télűző buckázás

A második Alföldi Kék túránk toborzása meglepetésünkre igen csak jól sikerült, hiszen nyolcan is tapostuk Bácska talaját. Illancs változatos terepfelszíne jó gyakorló terepnek ígérkezett a túravezetői ismertek gyakorlására. A galagonyás és borókás homokhátakat megint csak meglepetten fogadtuk, a tájegység újra az Alföld egyik változatosabb oldalát mutatta meg nekünk. Császártöltés temploma, kilátója és műemlék pincesora miatt megérte eljönni ide.

Útvonal: Kunfehértó – Üdülőtelep – Pici Paci Porta – Galagonyás – Homokbuckás – Kéleshalom – Szamár-völgy –Császártöltés – Pincék – Horgásztó – Hajósi pincék

Behavazott Bácska

Illancs és Bácska nevek hallatán még a legelfogultabb Alföld rajongóknak is csak némi kutakodás után ugrik be, hol is találhatóak ezek a kistájak. Bácsnak első nekifutásra nem volt nehéz nekivágni, hisz csak a szomszédos megyébe kellet átlátogatni. Itt aztán rögtön teljesen más környezet fogadott bennünket, a déli határnál (síkvidéki szemmel) valami fantasztikus erdőkkel találkoztunk az utunk során. S e közben a behavazott bácskai határ szolgált háttérkén a sétánkhoz.

2017.01.22.

Útvonal: Petróczy iskola – Felső-Átokházi-erdő – János-teleki-erdő – Erdészház – Kis Keceli út – Mélykúti út – Tóth-erdő – Kunfehértó

Körös-ér völgyében

Az Ásotthalom környéki erdők minden évszakban más-más felfedezni való csodával várják látogatóit.  Ezen a nyár közepi napon az itteni buckavilágra csodálkoztunk most rá. A híres betyár, Rózsa Sándor búvóhelyeként is szolgált fát elhagyva pedig nagyot fordult velünk a világ. A Ruzsa körüli Homokhátság megint csak megmutatta nekünk igazi arcát és oly különleges élővilágát.

2018.07.07.

Útvonal: Petróczi-iskola – Dugonics-erdő – Back-kápolna – Ruzsa-fa – Baromjárás – Borbás-köröszt – Ruzsa – Ruzsa-Vágó

Tél a Homokhátságon

Ez évi második túránkra maradt egy kicsi még a h(j)óból ...

Az általunk leginkább hazainak mondott szakasznak még is csak az útba eső négy bélyegzőhely (kocsma) adta meg a hangulatát. Ezért is, meg talán a rengeteg betonút miatt csak a legelszántabb kalandoroknak ajánljuk a végigjárását!

2018.02.24.

Útvonal: Ruzsa-Vágó – Zákányszék – Bordány – Zsombó – Lápastó dűlő – Szatymaz

Pusztaszeri erdőkerülő

2017 egyik legmelegebb napján vágtunk neki a szintén „hazai pályának" számító Pusztaszeri Tájvédelmi Körzet legszebb erdein áthaladó túrának. Persze minden utunkba akadó lehetőséget megragadtunk, hogy frissítsük magunkat, volt itt minden kerti szóró, a jó öreg kékkúti és egy párakapu is az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparknál. S ha már ott jártunk, nem felejtettük el lepókhálózni a Vöröscsárdai-erdőt és társait sem.

2017.08.16.

Útvonal: Szatymaz – „Vad” Fehér-tó - Sándorfalva – Nádas-tó – Vöröscsárdai-erdő – Pusztaszeri erdő – Nemzeti Történeti Emlékpark – Községháza

Tiszán innen és túl

Igazán szép napsütésben indultunk útnak, hogy befejezzük végre a helyi (CSM) kéktúrát. Ópusztaszerről startoltunk, Levelény után pedig átkeltünk a kanyargó Tiszán, ahol kompkezelőknek köszönhetően kétszer is, míg mi a pecséttel vacakoltunk. A mindszenti retró ebéd után átszeltük a kurgánok földjét, és meg sem álltunk egészen Tompahátig, de közben ránk is sötétedett.

2019.02.23.

Útvonal: Nemzeti Történeti Emlékpark – Levelény – Nagy rév – Mindszent – Nagy-Ludas-halom – Ördöngös-major – Tompahát

Elfelejtett kastélyok

Már a címből is kitűnik, hogy ezen a szakaszon bizony a Dél-Alföldi kastélyoké volt a főszerep. Ugyanis Nagymágocson található a környék legszebb drágaköve, a Károlyi-kastély, amelyet most kívül és belül is be tudtuk járni. Az utunk a megye legkisebb településein, jobbára betonúton vezetett, de még is látványában és hangulatában semmihez sem fogható az itteni táj, azaz a Viharsarok.

2018.12.29

Útvonal: Tompahát – Ótompahát – Károlyi-kastély – Nagymágocs – Szendreimajor – Árpádhalom – Újvárosi földek – Gádoros

lEsős csatornázás

Ha Eperjes, akkor eső, ugyanis akárhányszor erre járok, itt mindig esik, vagy tengernyi sár van. A szarvasi rizstermesztés miatt becstornázott területen küzdöttünk is, mint ama bizonyos a jégen. Minden jó, ha a vége jó, hiszen a Bikazugi-holtág a beépítettsége ellenére is Szarvas egyik legromantikusabb Körös ága. Sajnos Szarvas kastélyokkal teli belvárosát már csak esti kivilágításban volt módunk élvezni.

2017.12.16.

Útvonal: Gádoros – Kiskirályság – Eperjes – Györgykirályság – Kákai főmajor – Bika-zug – Anna-liget – Erzsébet liget – Szarvas

Túl a Körösön

Mezőtúron a kerámia fővárosában kezdtük a napot, és nem maradhatott el a város fazekasságának emléket állító, Túri Fazekas Múzeum megtekintése. Ezután pedig egy jó adag töltéstúra következett, de mégis valahogy gyorsan eltelt az idő, és hopsz már Szarvason is voltunk. Az időjárásra ezen a napon se panaszkodhatunk, hiszen télinek semmiképpen sem volt nevezhető, csak a fránya sár nehezítette meg néhol a dolgunkat

2018.01.07.

Útvonal: Mezőtúr – Hortobágy-Berettyó – Peresi gátőrház – Árvízkapu – Holt-körösök – Hármas-Körös – Halásztelki tanösvény – Szarvas

Hív a Nagyfolyó

Az Alföldi Kéktúra leghosszabb szakaszával sokaknak meggyűlt már a bajuk. Sajnos a Mezőtúr és Ecsegfalva közötti 36 kilométert szinte sehogy sem lehet megszakítani. Szóval mi is egy szuszra vágtunk bele, és ezen a gyönyörű tavaszi napon a hosszúra nyúlós séta egyszerre varázslatos és embert próbáló volt. Miközben róttuk a távot, megfigyeltük a Berettyó-csatorna növény- és állatvilágát, és a nap végén búcsút mondtunk Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megyéknek is.

2018.03.30.

Útvonal: Mezőtúr – Hortobágy-Berettyó – Nagykunsági-főcsatorna – Túrkevei-híd – Dr. Balogh János sírja – Templom-zug – Ecsegfalva

A túzok földjén

2018.01.07.

Útvonal: Ecsegfalva – Réhelyi látogatóközpont – Dévaványa – Folyás-ér – Ördög-árka – Körösladány

Ladányi határban

A ladányi határban most nem a Sárrét agyaga jelentett gondot, hiszen csontszáraz talaj fogadott bennünket. Inkább a meleggel küzdöttünk a táv elején, a vége pedig a szemerkélő esőtől volt emlékezetes. A túra fénypontja a kanyargós Sebes-Körös árterében található Csolt-Monostor Romkert volt, ahol egy kurgán belsejébe is betekinthettünk.

2017.09.09.

Útvonal: Vésztő – Gábor-zug – Mágori emlékhely – Dió-ér – Mágor – Fok-köz – Vidra tanya – Kettős-körös – Wenckheim-kastély – Körösladány

Kalandok a Kis-Sárréten

A tavasz végi kalandunk eleje az áhítat jegyében telt, hiszen az Alföldi Kék itt szó szerint egy temetőn vezet keresztül, és közben érinti a Tisza-kriptát is. Majd a Kis-Sárréten hömpölyögtünk, és a Begécsi-tavak érintésével jutottunk el előbb Zsadányba. Hamburger és kávé után folytatódott az utunk Okány felé, innentől már régi ismerősünk, a Holt-Sebes-Körös jött velünk tovább.

2017.05.20.

Útvonal: Geszt – Tisza-kastély – Csigalaposi-erdő – Kisvátonyi tanösvény – Zsadány – Toprongyos-Korhány-csatorna – Tölgyfástanya – Okány – Danckai Lapos-holtágak – Vésztő